Filmowanie
Opcje filtrowania
Producent:
Wielkość matrycy:
Typ sensora:
Rozdzielczość zdjęć:
Rozdzielczość filmów:
Zoom optyczny:
Funkcjonalności:
Złącza:
Filtr cenowy:
od:
do:
Tylko dostępne od ręki:

Prawdziwe raty 0% - Na cały asortyment!

Kamery profesjonalne

Obecnie rynek oferuje bardzo duży wybór różnorodnych  kamer o bardzo zaawansowanych możliwościach, pozwalających na tworzenie profesjonalnego materiału filmowego relatywnie niewielkim kosztem. Do dyspozycji mamy kamery z wymienną optyką - pozwalające na stosowanie obiektywów najwyższej klasy, optymalnych do specyficznych zastosowań, modele z wbudowanymi na stałe wysokiej klasy uniwersalnymi zoomami czy kamery modułowe, pozwalające na tworzenie bardzo rozbudowanej  specjalistycznej konfiguracji. Poszczególne modele będą się różnić miedzy sobą międzyinnymi: wielkością przetwornika, klatkażem, rozdzielczością matrycy, próbkowaniem, zakresem dynamiki czy stabilizacją obrazu.

Jaką kamerę profesjonalną wybrać?

W kamerach do zastosowań profesjonalnych duża ilość różnego typu rozwiązań dostosowana jest pod konkretne specjalizacje i wymagania operatora. Podczas wyboru profesjonalnej kamery najlepiej kierować się jej głównym przeznaczeniem, w zależności od tego czy będzie to sprzęt wykorzystywany np. do: reportażu, dokumentu, pracy w studiu telewizyjnym, tworzenia transmisji z wydarzeń sportowych i artystycznych czy profesjonalnego materiału filmowego dla dużej platformy.

Aby dokonać właściwego wyboru warto przeanalizować następujące właściwości kamer:

Wielkość matrycy - Im większa matryca tym lepsza jakość obrazu. Pamiętaj że wielkość matrycy nie musi iść w parze z liczbą pikseli - kamery z górnej półki nie posiadają ich tak dużo.

Klatkaż - Większy klatkaż, to większe możliwości w postprodukcji np. stosowania efektu slowmotion. Warto założyć minimum 50kl./s w przypadku standardu europejskiego PAL.

Rozdzielczość - Standardem jest Fullhd, natomiast coraz częściej stosujemy zapis 4K, który również daje przewagę w postprodukcji nawet jeżeli finalny materiał oddajemy w Fullhd, ponieważ mamy możliwość skalowania go z 4K, dzięki czemu nocne szumy są mniej widoczne a obraz posiada większą szczegółowość. Możemy również wykorzystać taki materiał by odpowiednio wykadrować postać lub rejestrowany obiekt, jeżeli podczas nagrania nie było na to czasu. 

Próbkowanie - Obecnie coraz częściej sięgamy po kamery z próbkowaniem 10 bit 4:2:2. 

W tego typu sprzęcie filmowany np. zachód słońca, gdzie dobrze widać jak stopniowo przechodzą barwy, obraz będzie bardziej zbliżony do naturalnego i podatny na późniejszą postprodukcję. Kamera rejestruje większą ilość informacji niż w przypadku mniejszego próbkowania np. 8 bit 4:2:0.

LOG i Zakres dynamiczny - Większość profesjonalnych kamer posiada płaski profil zapisu LOG. W przypadku poszczególnych producentów może on się nieco inaczej nazywać np S-LOG , C-LOG, N-LOG, F-LOG. Zapisany obraz w ten sposób sam w sobie sprawia wrażenie pozbawionego kontrastu, saturacji, gradacji. Dopiero w postprodukcji poprzez odpowiednią obróbkę materiału uzyskujemy pożądany efekt. Zapis LOG stosujemy by uzyskać większy zakres dynamiczny, większą ilość informacji ze świateł i cieni, pomijając „narzucone” przez kamerę profile kolorystyczne. 

Wbudowany system stabilizacji obrazu - Nie każda kamera posiada wbudowany system stabilizacji obrazu w korpusie, natomiast często stosowanym rozwiązaniem jest pięcioosiowa stabilizacja, która stabilizuje w 5 osiach o skuteczności około 5 stopni EV.

 

Czym kierować się przy wyborze kamery?

Sercem kamery jest jej matryca. Większa matryca daje większe możliwości podczas filmowania w nocy ale nie tylko. Kamery profesjonalne z dużymi matrycami (1 cal i większe) gwarantują, że jakość obrazu będzie znacznie bardziej szczegółowa, kamera posiadać będzie większy zakres dynamiczny, większe możliwości filmowania w trudnych warunkach oświetleniowych bez widocznych szumów przy wysokich wartościach podbicia. Tego typu kamery wyposażone są często w profesjonalne złącza typu: jack XLR, HDMI, SDI itp. Dodatkowym atutem mogą być wbudowane filtry ND, dzięki czemu nie będzie potrzeby stosowania zewnętrznych filtrów. Do tego trzeba pamiętać o ergonomii, pozwalającej na wygodną obsługę kamery bez potrzeby zagłębiania się w menu.

Jaka kamera do filmowania ślubu, chrzcin, komunii ?

Kamery typu handycam doskonale sprawdzają się w reportażu, ze względu na doskonałą ergonomię oraz dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji z zewnętrznej obudowy kamery. Daje to możliwość szybkiej zmiany wybranych parametrów, nie tracąc czasu na szukanie ich w menu. Kamery reportażowe stworzone są z myślą o maksymalizacji wydajności, ergonomii oraz wygodzie pracy nawet przez wiele godzin. Dobra kamera reporterska posiada złącza XLR, wysokiej jakości wbudowany mikrofon stereo, wygodny uchwyt z boku kamery, zintegrowany obiektyw zmiennoogniskowy lub mocowanie pozwalające na podpięcie kompatybilnej optyki, dodatkowe złącza typu HDMI, SDI, minijack 3,5mm, slot na karty SD lub CF Express, wbudowany duży i czytelny ekran LCD oraz rozbudowane funkcje takie jak zebra, focus peaking, funkcja kontroli obrazu takich jak waveform.

Dlaczego kamera a nie bezlusterkowiec do filmowania?

Technologia bezlusterkowców szybko postępuje i niejednokrotnie umożliwia nagrywanie materiału w dużych rozdzielczościach z bardzo dużym zakresem dynamicznym. Zastosowanie wymiennej optyki pozwala na uzyskanie wyjątkowej głębi ostrości znanej z profesjonalnych kamer. Dlaczego więc kamera typu handycam miała by być lepsza ? Producenci często wypuszczając specyfikację skupiają się na zaletach danego produktu, nie poświęcając tak dużo uwagi na wady różnego typu rozwiązań. Oto lista rzeczy o których mogłeś/aś nie wiedzieć biorąc pod uwagę filmowanie bezlusterkowcem:

Problemy z przegrzewaniem - Większość kamer konstrukcyjnie jest przystosowana do pracy przez wiele godzin, często posiadają wbudowane wentylatory, które dodatkowo chłodzą podzespoły kamery. Bezlusterkowce zwykle nie posiadają systemu chłodzącego, a zastosowanie dużych matryc w niewielkiej szczelnej obudowie skutkuje przegrzewaniem aparatu, dlatego często takie aparaty posiadają ograniczenia czasowe długości nagrywania, co może być problemem.

Brak wbudowanych filtrów ND - Większość kamer posiada wbudowane filtry ND, które pozwalają zmniejszyć ilość światła wpadającego przez obiektyw, a co za tym idzie wydłużyć czas naświetlania. bezlusterkowce nie posiadają wbudowanych filtrów ND, przez co zmuszeni jesteśmy na stosowanie zewnętrznych filtrów. Stosując wymienną optykę z różną średnicą obiektywu, takich filtrów będziemy potrzebowali więcej, co może stanowić dodatkowe koszty. 

Problematyczna ergonomia - Bezlusterkowce posiadają rozbudowane możliwości filmowe, natomiast konstrukcyjnie bliżej im do aparatów niż do kamer. Kamery zaprojektowane są w sposób najbardziej wygodny dla operatora jak np w przypadku kamer typu handycam, posiadają duży czytelny wyświetlacz LCD, większość przycisków jest dostępna dla użytkownika na zewnątrz korpusu co przyspiesza a na pewno ułatwia zmianę poszczególnych parametrów kamery. Oczywiście możemy rozbudować bezlusterkowca o zewnętrzną klatkę z uchwytem co sprawi, że będzie bardziej poręczna, czy dodać akcesoryjny zewnętrzny ekran LCD, natomiast są to dodatkowe koszty.

  • Aktywne filtry:
  • Wielkość matrycy: Super 35mm

Kamera Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Wysokiej klasy kamera o osobliwym designie - stworzona do produkcji filmowej. Rewelacyjną jakość obrazu zapewnia 13-stopniowy zakres dynamiczny, a późniejsza postprodukcja jest niebywale efektywna dzięki bezstratnemu zapisowi w 12-bitach w formacie RAW.

  • Rozdzielczość: 4K 4096 x 2160 60p
  • Matryca: CMOS HDR 4/3"
  • Mocowanie: Aktywne mocowanie Mikro 4/3
5999 zł
dostępny od ręki

Kamera Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K + zestaw obiektywów filmowych Laowa 7,5mm, 10mm, 17mm

Wysokiej klasy kamera o osobliwym designie - stworzona do produkcji filmowej. Rewelacyjną jakość obrazu zapewnia 13-stopniowy zakres dynamiczny, a późniejsza postprodukcja jest niebywale efektywna dzięki bezstratnemu zapisowi w 12-bitach w formacie RAW.

  • Rozdzielczość: 4K 4096 x 2160 60p
  • Matryca: CMOS HDR 4/3"
  • Mocowanie: Aktywne mocowanie Mikro 4/3
12449 zł
dostępny od ręki

Kamera Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K G2

Pocket Cinema Camera 6K G2 to najnowsza kompaktowa kamera Super35, która dołączyła do serii Blackmagic Design. Ta kamera kinowa posiada ten sam sensor 6K S35, funkcje nagrywania, zakres dynamiczny, porty interfejsu i elementy sterujące, co 6K Pro, ale zostałą okrojona o kilka funkcji aby stworzyć tańszą alternatywę dla osób, które nie potrzebują pełnej funkcjonalności 6k PRO. Cechy odziedziczone po 6K Pro to 5-calowy, odchylany ekran dotykowy LCD, Pro EVF i opcje uchwytu baterii, dwa wejścia audio mini-XLR, gniazdo baterii NP-F570 serii L oraz zaktualizowana kolorystyka Gen 5. Dzięki wyeliminowaniu wewnętrznych filtrów ND i zmniejszeniu jasności ekranu LCD w 6K Pro do 1500cd/m², Blackmagic umożliwia użytkownikom wybór pomiędzy dwoma niemal identycznymi modelami 6K, co najlepiej odpowiada ich priorytetom.

  • Rozdzielczość: 6K 6144 x 3456 50fps
  • Matryca: Super 35
  • Mocowanie: Canon EF
9399 zł
dostępny od ręki

Kamera Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro

Pocket 6K Pro jest wyposażony w regulowany 5'' ekran dotykowy HDR, posiada wbudowane filtry ND.
Mocowanie obiektywów Canon EF. Możliwość nagrywania w BRAW oraz Apple ProRes.

  • Rozdzielczość: 6K 6144 x 3456 50kl./s, 25kl./s
  • Matryca: CMOS Super35
  • Mocowanie: Canon EF
11999 zł
pytaj o dostępność

Kamera Sony FX30 + Uchwyt z modułem XLR

Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX30 jest najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w przetwornik obrazu super 35mm (APS-C) Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus. Dodatkowo kamera posiada gwinty mocowania akcesoriów. 10-bitowy format 4:2:2 przy użyciu zaawansowanych formatów XAVC HS i XAVC S-I

  • Rozdzielczość: 4K (120kl/s), FullHD (120kl/s)
  • ISO: 100–32 000 (rozszerzony do ISO 409 600)
  • Matryca: APS-C CMOS 27 Mpix
  • Mocowanie: SONY E
promocja
12839 zł
dostępny u dostawcy

Kamera Sony FX30 + Dodatkowy 1 rok gwarancji w My Sony

Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX30 jest najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w przetwornik obrazu super 35mm (APS-C) Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus. Dodatkowo kamera posiada gwinty mocowania akcesoriów. 10-bitowy format 4:2:2 przy użyciu zaawansowanych formatów XAVC HS i XAVC S-I

  • Rozdzielczość: 4K (120kl/s), FullHD (120kl/s)
  • ISO: 100–32 000 (rozszerzony do ISO 409 600)
  • Matryca: APS-C CMOS 27 Mpix
  • Mocowanie: SONY E
promocja
10825 zł
- rabat 1000 zł
po rabacie: 9825 zł
dostępny od ręki

Wszystkie ceny zawierają koszty gospodarowania odpadami. Informacje przedstawione na niniejszej witrynie nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.