Prawdziwe raty 0% - Na cały asortyment!
Obecnie rynek oferuje bardzo duży wybór różnorodnych kamer o bardzo zaawansowanych możliwościach, pozwalających na tworzenie profesjonalnego materiału filmowego relatywnie niewielkim kosztem. Do dyspozycji mamy kamery z wymienną optyką - pozwalające na stosowanie obiektywów najwyższej klasy, optymalnych do specyficznych zastosowań, modele z wbudowanymi na stałe wysokiej klasy uniwersalnymi zoomami czy kamery modułowe, pozwalające na tworzenie bardzo rozbudowanej specjalistycznej konfiguracji. Poszczególne modele będą się różnić miedzy sobą międzyinnymi: wielkością przetwornika, klatkażem, rozdzielczością matrycy, próbkowaniem, zakresem dynamiki czy stabilizacją obrazu.
W kamerach do zastosowań profesjonalnych duża ilość różnego typu rozwiązań dostosowana jest pod konkretne specjalizacje i wymagania operatora. Podczas wyboru profesjonalnej kamery najlepiej kierować się jej głównym przeznaczeniem, w zależności od tego czy będzie to sprzęt wykorzystywany np. do: reportażu, dokumentu, pracy w studiu telewizyjnym, tworzenia transmisji z wydarzeń sportowych i artystycznych czy profesjonalnego materiału filmowego dla dużej platformy.
Aby dokonać właściwego wyboru warto przeanalizować następujące właściwości kamer:
Wielkość matrycy - Im większa matryca tym lepsza jakość obrazu. Pamiętaj że wielkość matrycy nie musi iść w parze z liczbą pikseli - kamery z górnej półki nie posiadają ich tak dużo.
Klatkaż - Większy klatkaż, to większe możliwości w postprodukcji np. stosowania efektu slowmotion. Warto założyć minimum 50kl./s w przypadku standardu europejskiego PAL.
Rozdzielczość - Standardem jest Fullhd, natomiast coraz częściej stosujemy zapis 4K, który również daje przewagę w postprodukcji nawet jeżeli finalny materiał oddajemy w Fullhd, ponieważ mamy możliwość skalowania go z 4K, dzięki czemu nocne szumy są mniej widoczne a obraz posiada większą szczegółowość. Możemy również wykorzystać taki materiał by odpowiednio wykadrować postać lub rejestrowany obiekt, jeżeli podczas nagrania nie było na to czasu.
Próbkowanie - Obecnie coraz częściej sięgamy po kamery z próbkowaniem 10 bit 4:2:2.
W tego typu sprzęcie filmowany np. zachód słońca, gdzie dobrze widać jak stopniowo przechodzą barwy, obraz będzie bardziej zbliżony do naturalnego i podatny na późniejszą postprodukcję. Kamera rejestruje większą ilość informacji niż w przypadku mniejszego próbkowania np. 8 bit 4:2:0.
LOG i Zakres dynamiczny - Większość profesjonalnych kamer posiada płaski profil zapisu LOG. W przypadku poszczególnych producentów może on się nieco inaczej nazywać np S-LOG , C-LOG, N-LOG, F-LOG. Zapisany obraz w ten sposób sam w sobie sprawia wrażenie pozbawionego kontrastu, saturacji, gradacji. Dopiero w postprodukcji poprzez odpowiednią obróbkę materiału uzyskujemy pożądany efekt. Zapis LOG stosujemy by uzyskać większy zakres dynamiczny, większą ilość informacji ze świateł i cieni, pomijając „narzucone” przez kamerę profile kolorystyczne.
Wbudowany system stabilizacji obrazu - Nie każda kamera posiada wbudowany system stabilizacji obrazu w korpusie, natomiast często stosowanym rozwiązaniem jest pięcioosiowa stabilizacja, która stabilizuje w 5 osiach o skuteczności około 5 stopni EV.
Sercem kamery jest jej matryca. Większa matryca daje większe możliwości podczas filmowania w nocy ale nie tylko. Kamery profesjonalne z dużymi matrycami (1 cal i większe) gwarantują, że jakość obrazu będzie znacznie bardziej szczegółowa, kamera posiadać będzie większy zakres dynamiczny, większe możliwości filmowania w trudnych warunkach oświetleniowych bez widocznych szumów przy wysokich wartościach podbicia. Tego typu kamery wyposażone są często w profesjonalne złącza typu: jack XLR, HDMI, SDI itp. Dodatkowym atutem mogą być wbudowane filtry ND, dzięki czemu nie będzie potrzeby stosowania zewnętrznych filtrów. Do tego trzeba pamiętać o ergonomii, pozwalającej na wygodną obsługę kamery bez potrzeby zagłębiania się w menu.
Kamery typu handycam doskonale sprawdzają się w reportażu, ze względu na doskonałą ergonomię oraz dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji z zewnętrznej obudowy kamery. Daje to możliwość szybkiej zmiany wybranych parametrów, nie tracąc czasu na szukanie ich w menu. Kamery reportażowe stworzone są z myślą o maksymalizacji wydajności, ergonomii oraz wygodzie pracy nawet przez wiele godzin. Dobra kamera reporterska posiada złącza XLR, wysokiej jakości wbudowany mikrofon stereo, wygodny uchwyt z boku kamery, zintegrowany obiektyw zmiennoogniskowy lub mocowanie pozwalające na podpięcie kompatybilnej optyki, dodatkowe złącza typu HDMI, SDI, minijack 3,5mm, slot na karty SD lub CF Express, wbudowany duży i czytelny ekran LCD oraz rozbudowane funkcje takie jak zebra, focus peaking, funkcja kontroli obrazu takich jak waveform.
Technologia bezlusterkowców szybko postępuje i niejednokrotnie umożliwia nagrywanie materiału w dużych rozdzielczościach z bardzo dużym zakresem dynamicznym. Zastosowanie wymiennej optyki pozwala na uzyskanie wyjątkowej głębi ostrości znanej z profesjonalnych kamer. Dlaczego więc kamera typu handycam miała by być lepsza ? Producenci często wypuszczając specyfikację skupiają się na zaletach danego produktu, nie poświęcając tak dużo uwagi na wady różnego typu rozwiązań. Oto lista rzeczy o których mogłeś/aś nie wiedzieć biorąc pod uwagę filmowanie bezlusterkowcem:
Problemy z przegrzewaniem - Większość kamer konstrukcyjnie jest przystosowana do pracy przez wiele godzin, często posiadają wbudowane wentylatory, które dodatkowo chłodzą podzespoły kamery. Bezlusterkowce zwykle nie posiadają systemu chłodzącego, a zastosowanie dużych matryc w niewielkiej szczelnej obudowie skutkuje przegrzewaniem aparatu, dlatego często takie aparaty posiadają ograniczenia czasowe długości nagrywania, co może być problemem.
Brak wbudowanych filtrów ND - Większość kamer posiada wbudowane filtry ND, które pozwalają zmniejszyć ilość światła wpadającego przez obiektyw, a co za tym idzie wydłużyć czas naświetlania. bezlusterkowce nie posiadają wbudowanych filtrów ND, przez co zmuszeni jesteśmy na stosowanie zewnętrznych filtrów. Stosując wymienną optykę z różną średnicą obiektywu, takich filtrów będziemy potrzebowali więcej, co może stanowić dodatkowe koszty.
Problematyczna ergonomia - Bezlusterkowce posiadają rozbudowane możliwości filmowe, natomiast konstrukcyjnie bliżej im do aparatów niż do kamer. Kamery zaprojektowane są w sposób najbardziej wygodny dla operatora jak np w przypadku kamer typu handycam, posiadają duży czytelny wyświetlacz LCD, większość przycisków jest dostępna dla użytkownika na zewnątrz korpusu co przyspiesza a na pewno ułatwia zmianę poszczególnych parametrów kamery. Oczywiście możemy rozbudować bezlusterkowca o zewnętrzną klatkę z uchwytem co sprawi, że będzie bardziej poręczna, czy dodać akcesoryjny zewnętrzny ekran LCD, natomiast są to dodatkowe koszty.
Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX3 jest jak dotąd najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w pełnoklatkowy przetwornik obrazu. Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus.
Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX3 jest jak dotąd najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w pełnoklatkowy przetwornik obrazu. Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus.
Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX3 jest jak dotąd najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w pełnoklatkowy przetwornik obrazu. Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus.
Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX30 jest najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w przetwornik obrazu super 35mm (APS-C) Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus. Dodatkowo kamera posiada gwinty mocowania akcesoriów. 10-bitowy format 4:2:2 przy użyciu zaawansowanych formatów XAVC HS i XAVC S-I
Najnowsza kamera z Lini kamer profesjonalnych FX. Model FX30 jest najmniejszym modelem profesjonalnej seri Kamer CINE. Wyposażona w przetwornik obrazu super 35mm (APS-C) Możliwość zapisu 4K w 120 kl./s. Mocowanie Sony E pozwala na podpięcie szerokiej gamy obiektywów tego mocowania. Odchylany ekran typu flip ułatwi pracę przy kadrowaniu. Aktywne chłodzenie i uszczelniany korpus. Dodatkowo kamera posiada gwinty mocowania akcesoriów. 10-bitowy format 4:2:2 przy użyciu zaawansowanych formatów XAVC HS i XAVC S-I
Model EOS R5C wyposażony został w pełnoklatkowy przetwornik o rozdzielczości 45 Mpix. Nagrywaj kinematograficzne filmy w rozdzielczości 8K w trybie nawet 30 kl./s (lub 60 kl./s w przypadku użycia zewnętrznego zasilania), a także materiały 4K i Full HD z nadpróbkowaniem obrazu. Model R5 C umożliwia także nagrywanie w zwolnionym tempie w rozdzielczości 4K w trybie 120 kl./s. Zdjęcia seryjne do 20 kl./s i czułością do ISO 51 200. Funkcja automatycznej sekwencji naświetlania umożliwia zachowanie spójnej ekspozycji, a samowyzwalacz interwałowy pozwala nagrywać twórcze filmy poklatkowe.
Model EOS R5C wyposażony został w pełnoklatkowy przetwornik o rozdzielczości 45 Mpix. Nagrywaj kinematograficzne filmy w rozdzielczości 8K w trybie nawet 30 kl./s (lub 60 kl./s w przypadku użycia zewnętrznego zasilania), a także materiały 4K i Full HD z nadpróbkowaniem obrazu. Model R5 C umożliwia także nagrywanie w zwolnionym tempie w rozdzielczości 4K w trybie 120 kl./s. Zdjęcia seryjne do 20 kl./s i czułością do ISO 51 200. Funkcja automatycznej sekwencji naświetlania umożliwia zachowanie spójnej ekspozycji, a samowyzwalacz interwałowy pozwala nagrywać twórcze filmy poklatkowe.
Profesjonalna kamera z możliwością zapisu w rozdzielczości 4K, kompaktowa i mobilna. Możliwość zapisu z dużym zakresem dynamicznym w 10-bitowym formacie 4K 60p/50p. Szeroki kąt 24,5mm oraz dużym zoomem optycznym 20x pozwalając zbliżyć rejestrowane obiekty bez straty na jakości. Kamera HC-X20 posiada wbudowane funkcje transmisji w jakości HD na żywo.
Wszystkie ceny zawierają koszty gospodarowania odpadami. Informacje przedstawione na niniejszej witrynie nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.